AMD Radeon Pro W6600 GPU bemutató és teszt

Az új, 649 dolláros AMD Radeon Pro W6600 pro GPU a CAD- és BIM-szoftverek felhasználóinak kínál megfizethető belépőt a vizuális tervezéshez és a VR-hez, itt és most.

Az elmúlt években az építészek egyre csak bővítették szoftveres fegyvertárukat. A tervezési vizualizációt, a valóságmodellezést és a virtuális valóságot (VR) egyre gyakrabban használják a megszokott CAD és BIM munkafolyamatok kiegészítésére.

A probléma az, hogy sok építész munkaállomása nem rendelkezik olyan grafikus hardverrel, amely képes lenne hatékonyan futtatni ezeket az igényes szoftvereszközöket.

A legtöbb CAD- és BIM-szoftver CPU-korlátozott, vagyis egyetlen CPU-mag frekvenciájához van kötve. Ha tehát csak épületeket tervez Revit, Archicad, Vectorworks vagy hasonló programokkal, akkor nincs sok értelme egy csúcskategóriás profi GPU-t vásárolni. Az ilyen alkalmazásokban valószínűleg ugyanolyan 3D-s teljesítményt kap egy 200 dolláros profi grafikus kártyával, mint egy tízszer annyiba kerülővel.

Az igényesebb munkafolyamatokat futtató CAD-felhasználók számára az AMD nemrég mutatta be a Radeon Pro W6600-at, a vállalat 7 nm-es RDNA 2 architektúráján alapuló két pro GPU egyikét.

A 8 GB GDDR6 memóriával és 10,4 Teraflops Single Precision számítási teljesítménnyel a Radeon Pro W6600 jelentősen kisebb teljesítményű, mint az AMD Radeon Pro W6800 (32 GB, 17,83 Teraflops). Viszont természetesen jóval kedvezőbb árú is. A 649 dolláros becsült utcai árával egy olyan árkategóriába illeszkedik, amelyet az építészek valószínűleg szívesebben elfogadnak.

Az AMD Radeon Pro W6600 lényegében egy Radeon Pro W5500 (8 GB, 5,35 TFLOP) helyettesítő, de továbbfejlesztett számítási egységekkel (CU) és dedikált "sugárgyorsítókkal" rendelkezik, hogy belépési lehetőséget biztosítson a hardveresen gyorsított sugárkövetéshez (Ray Tracing).

 AMD Radeon Pro W6600 GPU - 4 DisplayPort
Ami a specifikációkat illeti, ez egy teljes magasságú, egyetlen szlot szélességű, PCIe 4.0 kártya. Csúcsteljesítménye 100 W, így belépő szintű torony munkaállomásokhoz is alkalmas, és egy 6-tűs csatlakozót igényel a tápegységből történő extra áramfelvételhez. Négy DisplayPort kimenetével akár négy kijelzőt is képes meghajtani 4K felbontásban, vagy akár két kijelzőt 8K felbontásban. Profi illesztőprogramok támogatják, és számos vezető professzionális alkalmazáshoz rendelkezik tanúsítvánnyal (vagy folyamatban van a tanúsítása).

Hardveres sugárkövetés

Az AMD Radeon Pro W6600 és a W6800 az AMD első olyan pro GPU-ja, amely hardveresen gyorsított sugárkövetéssel rendelkezik. A dedikált "sugárgyorsítók" vagy arra használhatók, hogy a sugárkövetési effektusokat valós idejű alkalmazásokba, például az Unreal Engine-be vigyék, vagy a hagyományos fotorealisztikus renderelőket gyorsítsák fel, hogy gyorsabban készítsenek állóképeket és animációkat.

Az AMD "Ray Accelerators" annyira új, hogy egyelőre jelenleg nem sok alkalmazás tudja kihasználni az előnyeit, de ez persze változni fog.

A lista tartalmazza a DirectX Raytracinget (DXR) támogató alkalmazásokat, például az Unreal Engine-t. Továbbá minden olyan, amely a Radeon ProRender 2.0-t, az AMD fizikai alapú renderelőmotorjának legújabb verzióját használja. Ide tartozik a Solidworks Visualize, az Acca Software, az Autodesk Inventor, a Rhino, az Autodesk Maya és a Blender.

A jövőre nézve ez minden olyan alkalmazásra kiterjed, amely támogatja a Vulkan Ray tracinget, beleértve a Solidworks (Project Romulan), az Autodesk (One Graphics System) és az Enscape fejlesztésében lévő alkalmazásokat is.

A Radeon Pro W6600 nem gyorsítja a sugárkövetést az Nvidia RTX-kompatibilis alkalmazásokban, mint például a Luxion KeyShot, Chaos V-Ray, Chaos Vantage, Enscape 3.0 és hasonlók.

Természetesen a Radeon Pro W6600 számos más, a hardveres sugárkövetésre nem támaszkodó alkalmazáshoz is használható. Ide tartoznak az OpenGL vagy DirectX grafikus API-kat használó alkalmazások, beleértve az összes CAD és BIM eszközt, a valós idejű tervezési viz szoftvereket, mint a Lumion vagy a Twinmotion, az OpenCL-t használó GPU renderelőket, valamint a VR vagy fotogrammetriai szoftvereket.

Radeon Pro Viewport Boost

Az AMD Radeon Pro W6600 támogatja a Radeon Pro Viewport Boost nevű új pro driver funkciót, amelynek célja a késleltetés csökkentése és a viewport navigációs teljesítmény növelése.

A technológia mögött álló ötlet meglehetősen okos. Érzékeli, ha egy 3D modell gyorsan mozog a nézetablakban, majd automatikusan csökkenti a felbontást, hogy a GPU-nak kevesebb pixelt kelljen feldolgoznia. Amint a mozgás megáll, visszaáll a teljes pixelszám. Az AMD szerint ez drámaian megnövelheti a másodpercenkénti képkockaszámot (FPS) anélkül, hogy a vizuális élményt befolyásolná.

Az AMD Radeon Pro Viewport Boost jelenleg a Revit, a 3ds Max, a Twinmotion és az Unreal Engine (csak a csomagolt projektekhez, jelenleg az Unreal Engine Editorral nem működik). Hamarosan más alkalmazások támogatása is megjelenik.

Ahogy az várható volt, a technológia a GPU-korlátozott alkalmazásokban működik a legjobban, ahogy azt ebben a részletes áttekintésben is megállapítottuk, ahol a szoftvert a Radeon Pro W6800-zal teszteltük. A legnagyobb előnyöket is a nagyobb felbontásoknál (4K és felette) és a nagyobb modelleknél nyújtja.

A Radeon Pro W6600 tesztelése

Az AMD Radeon Pro W6600-at egy sor valós alkalmazási benchmarknak vetettük alá a GPU renderelés, a valós idejű vizualizáció és a 3D CAD terén.

Az összehasonlításhoz a nagyobb teljesítményű testvérét, az AMD Radeon Pro W6800 (32 GB), valamint az előző generációs "RDNA" AMD Radeon Pro W5500 (8 GB) és Radeon Pro W5700 (8 GB) modelleket használtuk. Teszteltük továbbá az Nvidia RTX A4000-et (16 GB), amely az Nvidia 2. generációs sugárkövetési (RT) magjait tartalmazza, valamint a CAD-központú Nvidia Quadro P2200-at (5 GB), amelyet még idén felvált az Nvidia RTX A2000 (6 GB).

Minden tesztet egy Intel Xeon W-2125 munkaállomáson végeztünk FHD (1,920 x 1,080) és 4K (3,840 x 2,160) felbontásban, az AMD enterprise 21.Q2 és az Nvidia 471.68 grafikus vezérlővel.

A teszt workstation specifikáció:

  • Intel Xeon W-2125 (4.0GHz, 4.5GHz Turbo) (4 mag) CPU
  • 16 GB 2,666 MHz DDR4 ECC memória
  • 512 GB M.2 NVMe SSD
  • Windows 10 Pro munkaállomáshoz

CAD / BIM

Mint korábban említettük, a legtöbb CAD- és BIM-szoftver CPU-függő. Így bizonyos szempontból az olyan processzorfüggő softverekkel végzett tesztelés, mint az Autodesk Inventor, kevésbé a GPU-k teljesítmény szerinti rangsorolásáról szól, hanem inkább arról, hogy megmutassuk: a magasabb kategóriájú GPU-knak nincs kézzelfogható előnye sok CAD-munkafolyamatban.

 Radeon Pro W6600 Inventor    Radeon Pro W6600 Inventor CAD

 Radeon Pro W6600 Solidworks shaded    Radeon Pro W6600 Solidworks RealView

A Cadac Group és a TFI Inventor 2022 Invmark benchmarkjának eredményei alapján az összes GPU szorosan egymás mellett helyezkedik el, és a magasabb kategóriájú kártyák csak kis teljesítményelőnyt mutatnak.

A teszt során a Radeon Pro W6600 GPU-kihasználtsága ritkán emelkedett 40% fölé, és többnyire 10-20% körül mozgott. Hasonló eredményekre számítunk az Autodesk Revitben is, amely ugyanazt a grafikus magmotort használja.

Ebben a szakaszban fontos megjegyezni, hogy a CAD-alkalmazások változnak, új grafikus motorokkal, amelyek modern API-kat használnak, mint például a Vulkan, hogy több feldolgozási folyamatot helyezzenek a GPU-ra és csökkentsék a CPU szűk keresztmetszetét. Ide tartoznak az Autodesk Inventor és Revit (és más Autodesk alkalmazások) jövőbeli verziói, amelyek az új One Graphics Systemet fogják használni, valamint a Solidworks jövőbeli verziói (Project Romulan). És amikor ezek az új fejlesztések megvalósulnak, valószínűleg nagyobb előnyökkel járnak majd a nagyobb teljesítményű GPU-k.

Ez már most kezd megmutatkozni a Solidworks 2021 mechanikai CAD szoftverben, amely egy modernebb, OpenGL 4.5 köré épülő grafikus motorral rendelkezik. A SPECapc for Solidworks 2021 benchmark az eredmények szélesebb skáláját mutatta, és egyértelmű előnyt jelentett a felső kategóriás kártyák, különösen az Nvidia RTX A4000 számára.

Fontos azonban, hogy ezt a referenciaértéket kontextusba helyezzük. Még a legnagyobb modellünkkel, a kolosszális MaunaKea Spectroscopic Explorer teleszkóppal (8000 komponens, 59 millió háromszög) is 24,29 képkocka/másodperc (FPS) volt a Radeon Pro W6600-as teljesítménye árnyékolt, élekkel ellátott megjelenítési módban, 4K felbontás mellett, ami bőven elég a gördülékeny nézőkép élményéhez.

Valós idejű vizualizáció

A valós idejű vizuális megjelenítés az egyik fő oka annak, hogy egy AMD Radeon Pro W6600-at vásároljunk egy CAD-központúbb GPU, például az Nvidia Quadro P2200, Nvidia T1000 vagy AMD Radeon Pro WX 4100 helyett.

A többcélú 3D motor Unreal Engine, az Enscape és a Lumion arch viz művészi eszközökben a Radeon Pro W6600 egyértelmű előnyre tett szert az Nvidia Quadro P2200-zal szemben, különösen 4K felbontásnál.

Lumion 11.5 - DirectX 12 - real time - FHD   Lumion 11.5 - DirectX 12 - real time - 4K

Lumion 11.5 - DirectX 12 - rendering   Lumion 11.5 - ház - építészeti terv

4K felbontáson azonban a nézetablak nem volt olyan sima. Lumionban pedig 8,93 FPS-t rögzítettünk, ami az ajánlott 20+ FPS alatt van. Ennek eredményeképpen a nagyobb modellek esetében a GPU úgy tűnik, jobban megfelel az FHD (1.920 x 1.080) felbontáshoz. Aki pedig komolyan veszi a dizájn vizuált, annak valószínűleg az 1000 dolláros Nvidia RTX A4000 (16 GB) vagy a 2250 dolláros AMD Radeon Pro W6800 (32 GB) ajánlott.

Ennek ellenére az AMD Radeon Pro W6600-nak van egy trükk a tarsolyában az AMD Radeon Viewport Boost (lásd korábban) formájában. Az Unreal Engine-ben, Benoit Derau vizuális művész párizsi belső jelenetével tesztelve, a képkocka sebesség 34 FPS-ről 4K-nál 88 FPS-re emelkedett a Viewport Boost maximális értékére állítva. Nem minden adatkészlet esetében érhető el ilyen mértékű növekedés, és az AMD-nek még bővítenie kell a Viewport Boost által támogatott alkalmazások számát, de a felbontás dinamikus csökkentése a modellek gyors mozgása esetén minden bizonnyal segíthet a felhasználóknak a 4K-s vizuális élmény elérésében anélkül, hogy teljesítménycsökkenést kellene elszenvedniük.

Unreal Engine párizsi belső jelenet az arch viz művész Benoit Derau-tól

Unreal Engine párizsi belső jelenet az arch viz művész Benoit Derau-tól


Az AMD Radeon Pro Viewport Boostról bővebben ebben a részletes ismertetőben olvashat. A puszta feldolgozási teljesítményen túl fontos beszélni a GPU-memóriáról is. Az egyik lehetséges oka annak, hogy az AMD Radeon Pro W6600 4K felbontású Enscape-ben masszívan felülmúlja a Quadro P2200-at, az, hogy több memóriával rendelkezik (8 GB vs. 5 GB).

A múzeumi tesztmodellünknek ideális esetben több mint 8 GB-ra van szüksége a 4K-s megjelenítéshez, így ez magyarázhatja, hogy a Quadro P2200 miért állt meg gyakorlatilag 2 FPS-nél, mivel a GPU memóriáját gyakorlatilag meg kell osztania a rendszermemóriával (RAM). Természetesen nem minden viz arch modell ilyen igényes, de ez rávilágít arra a tényre, hogy a GPU memória fontos szempont a tervezési viz esetében, sokkal inkább, mint a tiszta CAD vagy BIM esetében, amelyeknek ritkán van szükségük 3 vagy 4 GB-nál több GPU memóriára, még hatalmas modellek esetén is.
 AMD Radeon Pro W6600 GPU - hátulról

Hardveres sugárkövetés

Az AMD Radeon Pro W6600 egyik legfontosabb jellemzője, hogy beépített hardveres sugárkövetéssel rendelkezik. Ennek teszteléséhez az Unreal Engine Audi A5 kabrió Automotive Configuratorátort használtuk DirectX Ray tracing (DXR) engedélyezéssel.

A valós idejű sugárkövetés 4K felbontáson valójában a szuper high-end GPU-k sajátja, ezért inkább az FHD felbontásra koncentráltunk. Meglepő módon a Radeon Pro W6600 még mindig 17,51 FPS-t tudott elérni. Ez ugyan nem szuper simaság, de használható, de eltörpül az AMD Radeon Pro W6800 és az Nvidia RTX A4000 mellett. Az Nvidia Quadro P2200, az AMD Radeon Pro W5500 és a Radeon Pro W5700 nem kerül ide, mivel nem támogatják a hardveres sugárkövetést.

A valóságban, ha sugárkövetésről van szó, a Radeon Pro W6600 valószínűleg jobban megfelel az olyan alkalmazásoknak, mint a Solidworks Visualize, amelyek a Radeon ProRender-t használják a legjobb minőségű állóképek és animációk renderelésére. Tesztjeink szerint utcákkal megelőzte az Nvidia Quadro P2200-at, de jelentősen elmaradt az Nvidia RTX A4000-től és az AMD Radeon Pro W6800-tól, denoising engedélyezésével és anélkül is (megjegyzés: a denoising egy utólagos feldolgozási technika, amely kiszűri a zajt a befejezetlen/zajos képekből, hogy jelentősen kevesebb renderelési menetben jobb megjelenésű rendereket tudjon készíteni).

A memória a GPU-rendereléshez is fontos. A Solidworks Visualize-ban történő renderelés során, amikor más alkalmazás nem volt nyitva, egy 5500 komponensű ipari gép Solidworks-modellje alig több mint 6 GB GPU-memóriát használt. Eközben egy 2000 komponensű kerékpármodellnek valamivel több mint 8 GB-ra, a 8000 komponensű MaunaKea Spectroscopic Explorer teleszkóp modelljének pedig még ennél is többre van szüksége.

Unreal Engine 4.26 - DirectX 12 - raster   Unreal Engine 4.26 - DirectX 12 - DXR

Solidworks Visualize 2021 SP3   Solidworks Visualize 2021 SP3

Véleményünk

Az AMD Radeon Pro W6600 649 dolláros ára kiváló ár-érték arányt képvisel egy CAD és BIM szoftverek számára tanúsított profi GPU-ért, amely a vizuális és VR munkafolyamatokat is képes kezelni.

A legtöbb tesztben vállvetve áll a Radeon Pro W5700-zal, az AMD előző generációs zászlóshajó GPU-jával, amely kétfoglalatos, és több mint kétszer annyi energiát fogyaszt. A Radeon Pro W6600 azonban nemcsak kisebb, kevésbé energiaigényes és olcsóbb, hanem a hardveres sugárkövetést is beépítették.

A W6600 "sugárgyorsítóit" kihasználni képes profi alkalmazások jelenleg talán egy kicsit kevéssé elterjedtek, de a tervezőknek és építészeknek a jövőbe kell tekinteniük, mielőtt a következő munkaállomás GPU vásárlást fontolóra vennék.

A Solidworks (Project Romulan) és az Autodesk (One Graphics System) fejlesztéseinek köszönhetően nem kell már sokáig várni arra, hogy a GPU hardveres sugárkövetés a CAD és BIM eszközök nézetablakaiban is használható legyen. És az az elképzelés, hogy a sugárkövetés csak egy újabb megjelenítési mód lesz, ahol a felhasználók azonnal válthatnak az "élekkel árnyékolt", a "drótvázas", a "realisztikus" és a "fotorealisztikus sugárkövetés" között - rendkívül meggyőző.

Jelenleg az AMD Radeon Pro W6600-nak nincs igazi konkurenciája a 649 dolláros áron. Az Nvidia RTX A4000 350 dollárral kerül többe, és bár az Nvidia Quadro P2200 olcsóbb, jelentősen lassabb és hiányzik belőle a hardveres sugárkövetés.

Ez azonban nem sokáig lesz így. Még ebben az évben az Nvidia elkezdi szállítani az Nvidia RTX A2000-et, amely a profi GPU hardveres sugárkövetést az 500 dollár alatti árkategóriába hozza.

Az Nvidia RTX A2000 kevesebb energiát fogyaszt csúcsfogyasztásban (70 W), szélesebb körű szoftverkompatibilitást kínál, és a Small Form Factor (SFF) munkaállomásokhoz, valamint a szabványos tornyokhoz egyaránt illeszkedik. Ugyanakkor 6 GB GPU-memóriával érkezik, ami 2 GB-tal kevesebb, mint az AMD Radeon Pro W6600 esetében. Ez korlátozhatja azon modellek méretét és összetettségét, amelyekkel a felhasználók kényelmesen dolgozhatnak, ahogyan azt az 5 GB-os Nvidia Quadro P2200 esetében is láthattuk. Nagyon érdekes lesz látni, hogyan alakulnak majd az eladások.

 AMD Radeon Pro W6600 GPU - szerintem szép

Minősítéseink

Online látogatók

Oldalainkat 64 vendég és 0 tag böngészi